Social Media 2011: Weekopdracht 6
In deze zesde opdracht bedenk je een campagne om een webpagina bekender te maken, voer je deze daar waar mogelijk uit en bereken je de Return on Investment van deze campagne
- Bedenk een campagne om de doelpagina http://ifarm.nl/cgi-bin/so11shop?ID=9999999 (vervang 9999999 door jouw studentnummer vermenigvuldigd met 3) populair te maken, bijvoorbeeld via social media
- Voer enkele van de in punt 1 bedachte campagnestappen uit
- Hou nauwkeurig bij hoeveel tijd je besteedt aan deze opdracht voor het bedenken, uitvoeren en beschrijven (in een blogpost) van de campagne. Per besteed uur of uurdeel mag je 10 virtuele euros kosten berekenen. Bijvoorbeeld: drie en een half uur kost 40 virtuele euros.
- Via de webpagina http://ifarm.nl/cgi-bin/so11shop (vul daar jouw studentnummer in) kan je bijhouden hoeveel conversies de pagina heeft opgeleverd. Elke bezoeker die het lukt de 10 letters correct in te tikken, wordt als conversie geteld. Per conversie mag je 1 virtuele euro aan inkomsten tellen.
- Bereken op basis van de cijfers gevonden in punt 3 en punt 4 van deze lijst de Return on Investment van deze campagne
- Schrijf een blogpost over jouw werk van deze week. Welke campagnestappen heb je bedacht om bezoekers naar de pagina te trekken? Welke campagnestappen heb je daadwerkelijk uitgevoerd? Kan je nagaan of sommige campagnestappen beter werken dan andere? Hoeveel uren heb je besteed aan de opdracht, inclusief het schrijven van de blogpost? Hoeveel bezoekers en conversies heeft de webpagina opgeleverd? Wat was de ROI van de campagne? Heb je nog ideeën voor een vervolg van deze campagne?
Opmerkingen
- Het adres van de doelpagina is lang. Voor de campagne zou je gebruik kunnen maken van een verkorte versie van het adres, bijvoorbeeld via http://bit.ly
- Bij elke doelpagina hoort een actiecode die de bezoekers pas te zien krijgen als ze de tien letters correct hebben ingetikt. Deze code staat vermeld bij jouw webstatistieken. Je kan hem gebruiken in latere contacten met jouw klanten om te verifiëren of ze de actie op de doelpagina correct hebben uitgevoerd. Maar je hoeft deze code niet per se te gebruiken.
- (Toegevoegd op maandag 10-10-2011) Hou bij het schrijven van de blogpost rekening met de tips voor het schrijven van een goede blog gegeven op slide 10 van college 4 (pdf) en neem minstens 1 plaatje op in de blogpost.
- (Toegevoegd op donderdag 13-10-2011) Concentreer je op het bedenken van goede campagne-acties en gebruik de so11shoppagina's om een paar van jouw actie-ideeën te testen. Het is leuk als je veel bezoekers en conversies trekt naar de pagina maar het is geen vereiste om een hoog cijfer te kunnen halen.
- (Toegevoegd op zaterdag 15-10-2011) Als jouw campagne oproepen bevat vanuit afgesloten omgevingen (bijvoorbeeld privepagina's op Facebook) dan is het voldoende als je deze beschijft in de blog of eventueel een screenshot toevoegt van de bewuste omroep. Je hoeft dus niet deze afgesloten omgevingen voor anderen toegankelijk te maken.
- (Toegevoegd op maandag 17-10-2011) De promotieactie so11shop loopt af op de deadline van de opdracht, maandag 17-10-2011 09:00. Meld je aan bij erikt(at)xs4all.nl als je er na dit tijdstip nog mee door wil gaan.
Lever het adres van jouw blogpost in op Nestor bij "Social Media 2011 - Inleveren" voor de deadline: maandag 17 oktober 2011, 09:00 's morgens.
Tips
Voorbeelden van lopende acties
De acties die hieronder worden genoemd zijn niet allemaal verstandig of aanbevelenswaardig.
- Via het forum van FOK
- Via een advertentieposter
- Via Twitter
- Via Hyves
Ken je een andere leuke actie voor deze opdracht? Stuur hem op naar erikt(at)xs4all.nl !
Last update: October 17, 2011. erikt(at)xs4all.nl