1a Noem drie methodes die worden gebruikt voor het financieren van social media. ANTWOORD: bijvoorbeeld sponsoring, venture capital, donaties, aandelenuitgifte, abonnementsgeld en reclameinkomsten 1b Geef drie voorbeelden van mogelijk onderzoek met Twitterberichten ANTWOORD: bijvoorbeeld analyse van woordgebruik, dialecten, interactie bij discussies en sentiment ten opzichte van bepaalde onderwerpen, en voorspellen van gebeurtenissen zoals verkiezingen 2a Geef drie problemen waar Wikipedia dagelijks mee kampt. ANTWOORD: bijvoorbeeld spam, vandalisme, privacyschending, toevoeging incorrecte informatie en bewaren van balans onderwerpen 2b Geef een voorbeeld van een taak waarin de wijsheid van een groep niet beter werkt dan de wijsheid van een expert. ANTWOORD: voor taken waarbij expertise gewenst is, werkt wijsheid van een groep niet zo goed. Voorbeeld: een groep gewone schakers zal een grootmeester niet verslaan 3a Wat is een RSS-feed? ANTWOORD: een automatisch gegenereerde samenvatting van een webite, die leesbaar is voor computers 3b Leg uit hoe een normaalverdeling kan worden gebruikt als model voor de populariteit van een product onder een groep mensen ANTWOORD: die curve van een normaalverdeling is laag aan beide uiteinden en hoog in het midden. Als model voor populariteit laat hij zien dat veel mensen een gemiddelde mening hebben maar dat er altijd een paar mensen zijn veel positiever zijn dan de rest en een paar die veel negatiever zijn dan de rest 4a Wat is het belangrijkste verschil tussen een forum en een sociaal netwerk? ANTWOORD: de structuur van een forum is gebaseerd op onderwerpen en die van een sociaal netwerk op de deelnemers en hun relaties 4b Een bedrijf voert een reclamecampagne uit op social media. De campagne kost 1000 euro. Dankzij de campagne verkoopt het bedrijf voor 5000 euro meer aan producten waarbij 2000 euro winst wordt gemaakt. Wat is de return on investment (ROI) van de campagne? ANTWOORD: ROI = (winst-investering) / investering = (2000-1000) / 1000 = 100% 5a Leg uit wat wordt bedoeld met Frequency, Reach en Yield in marketing. ANTWOORD: frequency: de frequentie waarmee klanten een zaak/winkel/bedrijf bezoeken; reach: het aantal klanten; yield: de hoeveelheid geld die klanten per bezoek besteden 5b Voor welke drie doelen zijn populaire apps meestal geschreven? ANTWOORD: het leven van de gebruiker gemakkelijker maken; geld besparen voor de gebruiker; de gebruiker vermaken 6 Een muziekfestival in Leeuwarden heeft een Facebookpagina gemaakt voor het evenement maar weet niet wat er verder mee te doen. Geef hen drie tips over hoe ze de Facebookpagina kunnen gebruiken voor het trekken van aandacht voor het festival. Geef per tip aan welk effect je verwacht. ANTWOORD: bijvoorbeeld: * plaats nieuwsberichten op de pagina: effect: de pagina wordt interessanter voor bezoekers waardoor zij vaker terug komen; * sta discussies toe op de pagina zodat bezoekers berichten kunnen plaatsen en kunnen reageren: effect: berichten van gebruikers op de pagina verschijnen ook in hun timeline: gratis advertentie onder hun vrienden; * start promotieacties op de pagina: effect: door de pagina daarnaast ook te adverteren kunnen zo meer bezoekers worden getrokken 7 Je krijgt een kans om een socialmediastrategie te ontwerpen voor een groot bedrijf. Het bedrijf heeft vijf afdelingen: personeel, public relations, marketing, klantondersteuning en management. Welke van deze vijf afdelingen is gebaat bij aanwezigheid op social media? Motiveer jouw keuze(s). ANTWOORD: Alle vijf. Personeel kan personeel werven via social media. Public relations kan nieuws over het bedrijf erop verspreiden. Marketing kan social media gebruiken voor promotieacties. Klantondersteuning kan er problemen van klanten detecteren en deze oplossen. Het management kan via een blog hun visie op het bedrijf uitdragen naar klanten en naar personeel. 8 In juni 2006 vloog een laptop van het merk Dell in brand tijdens een conferentie in Osaka in Japan. Van de brandende laptop is een foto gemaakt die zich razendsnel verspreidde via social media. Dit was slechte reclame voor Dell en het bedrijf vraagt jouw advies. Hoe moeten ze met deze gebeurtenis omgaan? Motiveer jouw antwoord. ANTWOORD: Ze moeten direct op social media en in het nieuws melden dat ze 1. op de hoogte zijn van het probleem; 2. dat ze het belangrijk vinden; en 3. dat ze zoeken naar de oorzaak. Als ze de oorzaak vinden dan moeten ze dat ook melden op social media en melden hoe het probleem voorkomen kan worden. 9 Gabrielle en Kenneth Adelman besloten op een goede dag de hele kustlijn van Californi{\"e} te fotograferen en de foto's online te plaatsen. Zij voerden hun plan ook uit: californiacoastlines.org . Zangeres Barbra Streisand woont aan deze kust en zij vindt het niet goed dat haar huis zo op een website verschijnt. Wat beveel jij haar aan om te doen? Motiveer jouw antwoord. ANTWOORD: Het heeft geen zin om hier iets aan te doen. Als Streisand via een rechtszaak de website probeert te stoppen dan krijgt het alleen maar meer aandacht. Hooguit kan ze de makers vriendelijk vragen om de foto waar haar huis op staan niet op de website te plaatsen. 10 L.L. Bean is een Amerikaanse winkel die outdoorartikelen verkoopt zoals schoenen en kampeerspullen. Van de klanten van de winkel zijn 24% scheppers/creators (meer dan gemiddeld), 43% critici (meer dan gemiddeld), 27% verzamelaars/collectors (meer dan gemiddeld), 58% joiners/social-networkleden (minder dan gemiddeld) en 83% publiek/spectators (meer dan gemiddeld). Geef een type social media dat volgens bovenstaand klantenprofiel geschikt is voor L.L. Bean om in contact te komen met zijn klanten. Motiveer jouw antwoord. ANTWOORD: de klanten zijn vaak critici. Een website waar klanten hun meningen over producten (reviews) kunnen achterlaten, is zeer geschikt (bereik 43%). De klanten die geen reviews schrijven, kunnen die dan lezen (totale bereik: 83%). Het aantal klanten op sociale netwerken is lager dan gemiddeld maar toch nog 58%. Het bedrijf kan uitzoeken welk sociale netwerk door veel klanten gebruikt en die meenemen in de socialmediacampagne.