1a Noem drie methodes die worden gebruikt voor het financieren van
social media.
ANTWOORD: bijvoorbeeld sponsoring, venture capital, donaties,
aandelenuitgifte, abonnementsgeld en reclameinkomsten
1b Geef drie voorbeelden van mogelijk onderzoek met Twitterberichten
ANTWOORD: bijvoorbeeld analyse van woordgebruik, dialecten, interactie
bij discussies en sentiment ten opzichte van bepaalde onderwerpen, en
voorspellen van gebeurtenissen zoals verkiezingen
2a Geef drie problemen waar Wikipedia dagelijks mee kampt.
ANTWOORD: bijvoorbeeld spam, vandalisme, privacyschending, toevoeging
incorrecte informatie en bewaren van balans onderwerpen
2b Geef een voorbeeld van een taak waarin de wijsheid van een groep
niet beter werkt dan de wijsheid van een expert.
ANTWOORD: voor taken waarbij expertise gewenst is, werkt wijsheid van
een groep niet zo goed. Voorbeeld: een groep gewone schakers zal een
grootmeester niet verslaan
3a Wat is een RSS-feed?
ANTWOORD: een automatisch gegenereerde samenvatting van een webite,
die leesbaar is voor computers
3b Leg uit hoe een normaalverdeling kan worden gebruikt als model
voor de populariteit van een product onder een groep mensen
ANTWOORD: die curve van een normaalverdeling is laag aan beide
uiteinden en hoog in het midden. Als model voor populariteit laat
hij zien dat veel mensen een gemiddelde mening hebben maar dat
er altijd een paar mensen zijn veel positiever zijn dan de rest
en een paar die veel negatiever zijn dan de rest
4a Wat is het belangrijkste verschil tussen een forum en een sociaal
netwerk?
ANTWOORD: de structuur van een forum is gebaseerd op onderwerpen en
die van een sociaal netwerk op de deelnemers en hun relaties
4b Een bedrijf voert een reclamecampagne uit op social media.
De campagne kost 1000 euro. Dankzij de campagne verkoopt het
bedrijf voor 5000 euro meer aan producten waarbij 2000 euro
winst wordt gemaakt. Wat is de return on investment (ROI) van
de campagne?
ANTWOORD: ROI = (winst-investering) / investering = (2000-1000) / 1000 = 100%
5a Leg uit wat wordt bedoeld met Frequency, Reach en Yield in marketing.
ANTWOORD: frequency: de frequentie waarmee klanten een zaak/winkel/bedrijf
bezoeken; reach: het aantal klanten; yield: de hoeveelheid geld die
klanten per bezoek besteden
5b Voor welke drie doelen zijn populaire apps meestal geschreven?
ANTWOORD: het leven van de gebruiker gemakkelijker maken; geld besparen
voor de gebruiker; de gebruiker vermaken
6 Een muziekfestival in Leeuwarden heeft een Facebookpagina gemaakt
voor het evenement maar weet niet wat er verder mee te doen. Geef
hen drie tips over hoe ze de Facebookpagina kunnen gebruiken voor het
trekken van aandacht voor het festival. Geef per tip aan welk effect
je verwacht.
ANTWOORD: bijvoorbeeld: * plaats nieuwsberichten op de pagina: effect:
de pagina wordt interessanter voor bezoekers waardoor zij vaker terug
komen; * sta discussies toe op de pagina zodat bezoekers berichten
kunnen plaatsen en kunnen reageren: effect: berichten van gebruikers
op de pagina verschijnen ook in hun timeline: gratis advertentie onder
hun vrienden; * start promotieacties op de pagina: effect: door de
pagina daarnaast ook te adverteren kunnen zo meer bezoekers worden
getrokken
7 Je krijgt een kans om een socialmediastrategie te ontwerpen voor
een groot bedrijf. Het bedrijf heeft vijf afdelingen: personeel,
public relations, marketing, klantondersteuning en management. Welke
van deze vijf afdelingen is gebaat bij aanwezigheid op social media?
Motiveer jouw keuze(s).
ANTWOORD: Alle vijf. Personeel kan personeel werven via social media.
Public relations kan nieuws over het bedrijf erop verspreiden. Marketing
kan social media gebruiken voor promotieacties. Klantondersteuning kan
er problemen van klanten detecteren en deze oplossen. Het management
kan via een blog hun visie op het bedrijf uitdragen naar klanten en
naar personeel.
8 In juni 2006 vloog een laptop van het merk Dell in brand tijdens
een conferentie in Osaka in Japan. Van de brandende laptop is een
foto gemaakt die zich razendsnel verspreidde via social media. Dit was
slechte reclame voor Dell en het bedrijf vraagt jouw advies. Hoe
moeten ze met deze gebeurtenis omgaan? Motiveer jouw antwoord.
ANTWOORD: Ze moeten direct op social media en in het nieuws melden dat
ze 1. op de hoogte zijn van het probleem; 2. dat ze het belangrijk
vinden; en 3. dat ze zoeken naar de oorzaak. Als ze de oorzaak vinden
dan moeten ze dat ook melden op social media en melden hoe het probleem
voorkomen kan worden.
9 Gabrielle en Kenneth Adelman besloten op een goede dag de hele
kustlijn van Californi{\"e} te fotograferen en de foto's online te
plaatsen. Zij voerden hun plan ook uit: californiacoastlines.org .
Zangeres Barbra Streisand woont aan deze kust en zij vindt het niet
goed dat haar huis zo op een website verschijnt. Wat beveel jij haar
aan om te doen? Motiveer jouw antwoord.
ANTWOORD: Het heeft geen zin om hier iets aan te doen. Als Streisand
via een rechtszaak de website probeert te stoppen dan krijgt het alleen
maar meer aandacht. Hooguit kan ze de makers vriendelijk vragen om de
foto waar haar huis op staan niet op de website te plaatsen.
10 L.L. Bean is een Amerikaanse winkel die outdoorartikelen verkoopt
zoals schoenen en kampeerspullen. Van de klanten van de winkel zijn
24% scheppers/creators (meer dan gemiddeld),
43% critici (meer dan gemiddeld),
27% verzamelaars/collectors (meer dan gemiddeld),
58% joiners/social-networkleden (minder dan gemiddeld) en
83% publiek/spectators (meer dan gemiddeld).
Geef een type social media dat volgens bovenstaand klantenprofiel
geschikt is voor L.L. Bean om in contact te komen met zijn
klanten. Motiveer jouw antwoord.
ANTWOORD: de klanten zijn vaak critici. Een website waar klanten
hun meningen over producten (reviews) kunnen achterlaten, is zeer
geschikt (bereik 43%). De klanten die geen reviews schrijven, kunnen
die dan lezen (totale bereik: 83%). Het aantal klanten op sociale
netwerken is lager dan gemiddeld maar toch nog 58%. Het bedrijf
kan uitzoeken welk sociale netwerk door veel klanten gebruikt en
die meenemen in de socialmediacampagne.