1a Leg uit wat sociale netwerken zijn zonder namen van specifieke websites te noemen. ** Een sociaal netwerk is een virtuele omgeving waarin personen samenkomen, profielen kunnen aanmaken voor zichzelf en virtuele relaties met elkaar aan kunnen gaan. De focus van de omgeving ligt in relaties tussen personen 1b Wat zijn de vijf basisonderdelen van een Twitterbericht? ** Tekst, gebruikersnamen, onderwerptags, webadressen en het keyword RT 2a Leg uit wat deze uitspraak betekent: "De aantallen volgers per Twittergebruiker zijn verdeeld volgens een Zipfverdeling". ** Een paar Twittergebruikers hebben veel volgers maar de meesten hebben weinig volgers 2b Leg uit op welke manier het nieuwe captchasysteem van Luis Von Ahn een vorm van crowdsourcing is. ** Het nieuwe captchasysteem bevat twee woorden waarvan 1 een woord is dat niet door een computer kon worden herkend. Luis Von Ahn gebruikt zo de captcha-oplossers (menselijke gebruikers) voor het omzetten van geschreven tekst naar digitale tekst. 3a Geef vijf tips voor het schrijven van een populaire blog ** Bijvoorbeeld: 1. schrijf regelmatig; 2. gebruik pakkende titels; 3. stel vragen in de artikelen; 4. gebruik plaatjes in de artikelen; 5. meld de blog aan bij blogzoekmachines 3b Voor welke van de zes delen van de marketingfunnel zijn social media geschikt? Motiveer je antwoord. ** Voor 1, 2, 3, 4 en 6: 1: voor het vergroten bekendheid van product bijvoorbeeld met acties en advertenties; 2-4: voor communicatie met (aanstaande) klanten; beantwoorden van vragen 6: voor het kweken van mond-tot-mondreclame 4a Leg uit wat wordt bedoeld met een trend op social media. ** Een trend is een gespreksonderwerp dat populairder is dan op basis van de geschiedenis kon worden verwacht 4b Geef 3 voorbeelden van typische vragen of reacties van managers bij de inzet van social media in een bedrijf. Geef ook een goed antwoord op deze vragen/reacties. ** Bijvoorbeeld: 1. Krijgen we op social media kritiek op ons bedrijf? Reactie: waarschijnlijk is dit al zo. Als we op social media vertegenwoordigd zijn dan kunnen we tenminste reageren op de kritiek. 2. Wat als we iets verkeerds schrijven op social media? Reactie: we moeten regels opstellen zodat de kans hierop minimaal is. 3. Zitten onze klanten wel op social media? Reactie: niet allemaal maar waarschijnlijk wel meer dan we denken. 5a Leg uit wat wordt bedoeld met Frequency, Reach en Yield in marketing. ** Frequency: hoe vaak klanten iets kopen bij een bedrijf Reach: het aantal verschillende klanten van een bedrijf Yield: de hoeveelheid geld die klanten besteden in een interactie met het bedrijf 5b Wat zijn de drie componenten van location-based marketing? ** locatiedrijvers, locatiemagneten en locatieactivators 6 Een broodjeszaak in Groningen heeft een Facebookpagina gemaakt voor het bedrijf maar weet niet wat er verder mee te doen. Geef hen drie tips over hoe ze de Facebookpagina kunnen gebruiken voor het stimuleren van hun verkoop. Geef per tip aan welk effect je verwacht. ** Bijvoorbeeld: 1. foto's toevoegen aan de fanpagina zodat bezoekers een goede indruk krijgen van het bedrijf 2. bezoekers de mogelijkheid te geven om te schrijven op de fanpagina zodat klanten hun goede ervaringen kunnen delen 3. acties organiseren via de fanpagina, bijvoorbeeld het verspreiden van kortingsbonnen, om zo meer klanten te trekken 7 Dave Caroll is een passagier van luchtvaartmaatschappij United Airlines. Door onzorgvuldig handelen van het bagagepersoneel van een luchthaven in Chicago is zijn meegenomen gitaar beschadigd. United Airlines weigerde zijn reparatiekosten te betalen. Daarna heeft Dave Caroll een lied over het incident geschreven en dat op YouTube geplaatst. Het werd een viral met als gevolg een slechte naam voor de luchtvaartmaatschappij. United Airlines vraagt jouw advies. Hoe moeten ze hiermee omgaan? Motiveer jouw antwoord. ** Er zijn drie partijen betrokken: United Airlines, de ontevreden klant en de mensen die de video zien. United Airlines moet 1. de ontevreden klant compenseren; 2. het probleem onderzoeken en ervoor proberen te zorgen dat het niet weer optreedt; 3. uitgebreid communiceren op social media over stappen 1 en 2, in het bijzonder op YouTube. Zo laten het bedrijf zien dat ze de tevredenheid van de klant belangrijk vinden en dit is goed voor hun reputatie 8 In 2007 publiceerde een blogger een wachtwoord op zijn blog waarmee versleutelde dvds konden worden gekopieeerd. Hierdoor werd het voor iedereen mogelijk om een onbeperkt aantal kopieen van filmdvds te maken. De blogpost werd door diverse lezers aanbevolen via de linksharingwebsite digg.com en werd daardoor erg populair. De filmindustrie was niet blij met deze ontwikkeling en vroeg zich af welke actie ze moesten ondernemen tegen de website digg.com. Wat beveel jij hun aan? Motiveer jouw antwoord. ** Advies: niets doen. Digg.com werkt met user-generated content en het verwijderen van de link naar 1 blog zorgt er alleen maar voor dat er links naar andere locaties met de code worden gepost. Dit zorgt voor nog meer aandacht en dat is precies wat de filmindustrie niet zou moeten willen. 9 Een alfamoeder is een goed verdienende, technologisch goed ontwikkelde moeder met inwonende kinderen. 11% van de alfamoeders zijn scheppers/creators (minder dan gemiddeld), 27% critici (meer dan gemiddeld), 10% verzamelaars/collectors (minder dan gemiddeld), 21% joiners/social-networkleden (minder dan gemiddeld) en 54% publiek/spectators (meer dan gemiddeld). Geef een type social media dat geschikt is voor bedrijven om in contact te komen met alfamoeders. Motiveer jouw antwoord. ** De grootste groep zit bij het publiek/spectators. Grote sociale netwerken of microblogs zouden wat dat betreft geschikt zijn voor het bereiken van deze groep. Maar bedrijven willen ook weten wat de mening is van de groep. Alfamoeders zijn vaker dan gemiddeld critici. Reacties van hen kunnen worden uitgelokt door ze in situaties te brengen waarin ze hun mening kunnen geven over producten of diensten. 10 Je werkt voor een groot bedrijf en je bent ervan overtuigd dat het een goed idee is als het bedrijf zich presenteert op social media. Je krijgt een kans om met vier personen te spreken over dit idee: de baas van het bedrijf, het hoofd van de afdeling informatietechnologie (computers), het hoofd van de afdeling marketing en het hoofd van personeelszaken. Welke van de vier zou je willen spreken over jouw idee? Je mag meerdere personen kiezen. Geef een motivatie voor jouw keuze(s). Je wil met alle vier personen spreken. De baas is van groot belang omdat het lastig is om social media in te voeren in een bedrijf als de baas er niet achterstaat. Voor het gebruik van social media kan extra hardware of extra software nodig zijn, iets waar de afdeling informatietechnologie voor moet zorgen vandaar het contact met het hoofd van die afdeling. En social media zijn geschikt voor marketing en voor het werven van personeel, vandaar het gesprek met de andere twee diensthoofden.