1a Leg uit wat sociale netwerken zijn zonder namen van specifieke
websites te noemen.
** Een sociaal netwerk is een virtuele omgeving waarin personen
samenkomen, profielen kunnen aanmaken voor zichzelf en virtuele
relaties met elkaar aan kunnen gaan. De focus van de omgeving ligt
in relaties tussen personen
1b Wat zijn de vijf basisonderdelen van een Twitterbericht?
** Tekst, gebruikersnamen, onderwerptags, webadressen en het keyword
RT
2a Leg uit wat deze uitspraak betekent: "De aantallen volgers per
Twittergebruiker zijn verdeeld volgens een Zipfverdeling".
** Een paar Twittergebruikers hebben veel volgers maar de meesten
hebben weinig volgers
2b Leg uit op welke manier het nieuwe captchasysteem van Luis Von
Ahn een vorm van crowdsourcing is.
** Het nieuwe captchasysteem bevat twee woorden waarvan 1 een woord is
dat niet door een computer kon worden herkend. Luis Von Ahn
gebruikt zo de captcha-oplossers (menselijke gebruikers) voor het
omzetten van geschreven tekst naar digitale tekst.
3a Geef vijf tips voor het schrijven van een populaire blog
** Bijvoorbeeld: 1. schrijf regelmatig; 2. gebruik pakkende titels;
3. stel vragen in de artikelen; 4. gebruik plaatjes in de
artikelen; 5. meld de blog aan bij blogzoekmachines
3b Voor welke van de zes delen van de marketingfunnel zijn social
media geschikt? Motiveer je antwoord.
** Voor 1, 2, 3, 4 en 6:
1: voor het vergroten bekendheid van product bijvoorbeeld met
acties en advertenties;
2-4: voor communicatie met (aanstaande) klanten; beantwoorden
van vragen
6: voor het kweken van mond-tot-mondreclame
4a Leg uit wat wordt bedoeld met een trend op social media.
** Een trend is een gespreksonderwerp dat populairder is dan op basis
van de geschiedenis kon worden verwacht
4b Geef 3 voorbeelden van typische vragen of reacties van managers
bij de inzet van social media in een bedrijf. Geef ook een goed
antwoord op deze vragen/reacties.
** Bijvoorbeeld:
1. Krijgen we op social media kritiek op ons bedrijf?
Reactie: waarschijnlijk is dit al zo. Als we op social media
vertegenwoordigd zijn dan kunnen we tenminste reageren op de
kritiek.
2. Wat als we iets verkeerds schrijven op social media?
Reactie: we moeten regels opstellen zodat de kans hierop
minimaal is.
3. Zitten onze klanten wel op social media?
Reactie: niet allemaal maar waarschijnlijk wel meer dan we
denken.
5a Leg uit wat wordt bedoeld met Frequency, Reach en Yield in
marketing.
** Frequency: hoe vaak klanten iets kopen bij een bedrijf
Reach: het aantal verschillende klanten van een bedrijf
Yield: de hoeveelheid geld die klanten besteden in een interactie
met het bedrijf
5b Wat zijn de drie componenten van location-based marketing?
** locatiedrijvers, locatiemagneten en locatieactivators
6 Een broodjeszaak in Groningen heeft een Facebookpagina gemaakt voor
het bedrijf maar weet niet wat er verder mee te doen. Geef hen drie
tips over hoe ze de Facebookpagina kunnen gebruiken voor het
stimuleren van hun verkoop. Geef per tip aan welk effect je
verwacht.
** Bijvoorbeeld:
1. foto's toevoegen aan de fanpagina zodat bezoekers een goede
indruk krijgen van het bedrijf
2. bezoekers de mogelijkheid te geven om te schrijven op de
fanpagina zodat klanten hun goede ervaringen kunnen delen
3. acties organiseren via de fanpagina, bijvoorbeeld het
verspreiden van kortingsbonnen, om zo meer klanten te trekken
7 Dave Caroll is een passagier van luchtvaartmaatschappij United
Airlines. Door onzorgvuldig handelen van het bagagepersoneel van een
luchthaven in Chicago is zijn meegenomen gitaar beschadigd. United
Airlines weigerde zijn reparatiekosten te betalen. Daarna heeft Dave
Caroll een lied over het incident geschreven en dat op YouTube
geplaatst. Het werd een viral met als gevolg een slechte naam voor
de luchtvaartmaatschappij. United Airlines vraagt jouw advies. Hoe
moeten ze hiermee omgaan? Motiveer jouw antwoord.
** Er zijn drie partijen betrokken: United Airlines, de ontevreden
klant en de mensen die de video zien. United Airlines moet 1. de
ontevreden klant compenseren; 2. het probleem onderzoeken en ervoor
proberen te zorgen dat het niet weer optreedt; 3. uitgebreid
communiceren op social media over stappen 1 en 2, in het bijzonder
op YouTube. Zo laten het bedrijf zien dat ze de tevredenheid
van de klant belangrijk vinden en dit is goed voor hun reputatie
8 In 2007 publiceerde een blogger een wachtwoord op zijn blog waarmee
versleutelde dvds konden worden gekopieeerd. Hierdoor werd het
voor iedereen mogelijk om een onbeperkt aantal kopieen van
filmdvds te maken. De blogpost werd door diverse lezers aanbevolen
via de linksharingwebsite digg.com en werd daardoor erg populair.
De filmindustrie was niet blij met deze ontwikkeling en vroeg zich
af welke actie ze moesten ondernemen tegen de website digg.com. Wat
beveel jij hun aan? Motiveer jouw antwoord.
** Advies: niets doen. Digg.com werkt met user-generated content en
het verwijderen van de link naar 1 blog zorgt er alleen maar voor
dat er links naar andere locaties met de code worden gepost. Dit
zorgt voor nog meer aandacht en dat is precies wat de filmindustrie
niet zou moeten willen.
9 Een alfamoeder is een goed verdienende, technologisch goed
ontwikkelde moeder met inwonende kinderen. 11% van de alfamoeders
zijn scheppers/creators (minder dan gemiddeld), 27% critici (meer
dan gemiddeld), 10% verzamelaars/collectors (minder dan gemiddeld),
21% joiners/social-networkleden (minder dan gemiddeld) en 54%
publiek/spectators (meer dan gemiddeld). Geef een type social media
dat geschikt is voor bedrijven om in contact te komen met
alfamoeders. Motiveer jouw antwoord.
** De grootste groep zit bij het publiek/spectators. Grote sociale
netwerken of microblogs zouden wat dat betreft geschikt zijn voor
het bereiken van deze groep. Maar bedrijven willen ook weten wat
de mening is van de groep. Alfamoeders zijn vaker dan gemiddeld
critici. Reacties van hen kunnen worden uitgelokt door ze in
situaties te brengen waarin ze hun mening kunnen geven over
producten of diensten.
10 Je werkt voor een groot bedrijf en je bent ervan overtuigd dat het
een goed idee is als het bedrijf zich presenteert op social media.
Je krijgt een kans om met vier personen te spreken over dit idee: de
baas van het bedrijf, het hoofd van de afdeling informatietechnologie
(computers), het hoofd van de afdeling marketing en het hoofd van
personeelszaken. Welke van de vier zou je willen spreken over jouw
idee? Je mag meerdere personen kiezen. Geef een motivatie voor jouw
keuze(s).
Je wil met alle vier personen spreken. De baas is van groot belang
omdat het lastig is om social media in te voeren in een bedrijf als
de baas er niet achterstaat. Voor het gebruik van social media kan
extra hardware of extra software nodig zijn, iets waar de afdeling
informatietechnologie voor moet zorgen vandaar het contact met het
hoofd van die afdeling. En social media zijn geschikt voor marketing
en voor het werven van personeel, vandaar het gesprek met de andere
twee diensthoofden.