1a Leg uit wat sociale netwerken zijn zonder namen van specifieke 
   websites te noemen. 

** Een sociaal netwerk is een virtuele omgeving waarin personen
   samenkomen, profielen kunnen aanmaken voor zichzelf en virtuele
   relaties met elkaar aan kunnen gaan. De focus van de omgeving ligt
   in relaties tussen personen

1b Wat zijn de vijf basisonderdelen van een Twitterbericht?

** Tekst, gebruikersnamen, onderwerptags, webadressen en het keyword
   RT

2a Leg uit wat deze uitspraak betekent: "De aantallen volgers per
   Twittergebruiker zijn verdeeld volgens een Zipfverdeling".

** Een paar Twittergebruikers hebben veel volgers maar de meesten
   hebben weinig volgers

2b Leg uit op welke manier het nieuwe captchasysteem van Luis Von 
   Ahn een vorm van crowdsourcing is.

** Het nieuwe captchasysteem bevat twee woorden waarvan 1 een woord is
   dat niet door een computer kon worden herkend. Luis Von Ahn
   gebruikt zo de captcha-oplossers (menselijke gebruikers) voor het 
   omzetten van geschreven tekst naar digitale tekst.

3a Geef vijf tips voor het schrijven van een populaire blog

** Bijvoorbeeld: 1. schrijf regelmatig; 2. gebruik pakkende titels; 
   3. stel vragen in de artikelen; 4. gebruik plaatjes in de
   artikelen; 5. meld de blog aan bij blogzoekmachines

3b Voor welke van de zes delen van de marketingfunnel zijn social
   media geschikt? Motiveer je antwoord. 

** Voor 1, 2, 3, 4 en 6:
   1: voor het vergroten bekendheid van product bijvoorbeeld met 
   acties en advertenties;
   2-4: voor communicatie met (aanstaande) klanten; beantwoorden 
   van vragen 
   6: voor het kweken van mond-tot-mondreclame 

4a Leg uit wat wordt bedoeld met een trend op social media.

** Een trend is een gespreksonderwerp dat populairder is dan op basis
   van de geschiedenis kon worden verwacht 

4b Geef 3 voorbeelden van typische vragen of reacties van managers
   bij de inzet van social media in een bedrijf. Geef ook een goed
   antwoord op deze vragen/reacties.

** Bijvoorbeeld:
   1. Krijgen we op social media kritiek op ons bedrijf?
      Reactie: waarschijnlijk is dit al zo. Als we op social media 
      vertegenwoordigd zijn dan kunnen we tenminste reageren op de
      kritiek.
   2. Wat als we iets verkeerds schrijven op social media?
      Reactie: we moeten regels opstellen zodat de kans hierop
      minimaal is.
   3. Zitten onze klanten wel op social media?
      Reactie: niet allemaal maar waarschijnlijk wel meer dan we
      denken. 
   
5a Leg uit wat wordt bedoeld met Frequency, Reach en Yield in
   marketing.

** Frequency: hoe vaak klanten iets kopen bij een bedrijf
   Reach: het aantal verschillende klanten van een bedrijf
   Yield: de hoeveelheid geld die klanten besteden in een interactie
   met het bedrijf

5b Wat zijn de drie componenten van location-based marketing?

** locatiedrijvers, locatiemagneten en locatieactivators

6  Een broodjeszaak in Groningen heeft een Facebookpagina gemaakt voor
   het bedrijf maar weet niet wat er verder mee te doen. Geef hen drie
   tips over hoe ze de Facebookpagina kunnen gebruiken voor het
   stimuleren van hun verkoop. Geef per tip aan welk effect je
   verwacht.

** Bijvoorbeeld:
   1. foto's toevoegen aan de fanpagina zodat bezoekers een goede
      indruk krijgen van het bedrijf
   2. bezoekers de mogelijkheid te geven om te schrijven op de
      fanpagina zodat klanten hun goede ervaringen kunnen delen
   3. acties organiseren via de fanpagina, bijvoorbeeld het
      verspreiden van kortingsbonnen, om zo meer klanten te trekken

7  Dave Caroll is een passagier van luchtvaartmaatschappij United
   Airlines. Door onzorgvuldig handelen van het bagagepersoneel van een
   luchthaven in Chicago is zijn meegenomen gitaar beschadigd. United
   Airlines weigerde zijn reparatiekosten te betalen. Daarna heeft Dave
   Caroll een lied over het incident geschreven en dat op YouTube
   geplaatst. Het werd een viral met als gevolg een slechte naam voor
   de luchtvaartmaatschappij.  United Airlines vraagt jouw advies. Hoe
   moeten ze hiermee omgaan?  Motiveer jouw antwoord.

** Er zijn drie partijen betrokken: United Airlines, de ontevreden
   klant en de mensen die de video zien. United Airlines moet 1. de
   ontevreden klant compenseren; 2. het probleem onderzoeken en ervoor
   proberen te zorgen dat het niet weer optreedt; 3. uitgebreid
   communiceren op social media over stappen 1 en 2, in het bijzonder
   op YouTube. Zo laten het bedrijf zien dat ze de tevredenheid 
   van de klant belangrijk vinden en dit is goed voor hun reputatie 

8  In 2007 publiceerde een blogger een wachtwoord op zijn blog waarmee
   versleutelde dvds konden worden gekopieeerd. Hierdoor werd het
   voor iedereen mogelijk om een onbeperkt aantal kopieen van
   filmdvds te maken. De blogpost werd door diverse lezers aanbevolen
   via de linksharingwebsite digg.com en werd daardoor erg populair.
   De filmindustrie was niet blij met deze ontwikkeling en vroeg zich
   af welke actie ze moesten ondernemen tegen de website digg.com. Wat
   beveel jij hun aan? Motiveer jouw antwoord.

** Advies: niets doen. Digg.com werkt met user-generated content en 
   het verwijderen van de link naar 1 blog zorgt er alleen maar voor
   dat er links naar andere locaties met de code worden gepost. Dit
   zorgt voor nog meer aandacht en dat is precies wat de filmindustrie
   niet zou moeten willen.

9  Een alfamoeder is een goed verdienende, technologisch goed
   ontwikkelde moeder met inwonende kinderen. 11% van de alfamoeders
   zijn scheppers/creators (minder dan gemiddeld), 27% critici (meer
   dan gemiddeld), 10% verzamelaars/collectors (minder dan gemiddeld),
   21% joiners/social-networkleden (minder dan gemiddeld) en 54%
   publiek/spectators (meer dan gemiddeld).  Geef een type social media
   dat geschikt is voor bedrijven om in contact te komen met
   alfamoeders. Motiveer jouw antwoord.

** De grootste groep zit bij het publiek/spectators. Grote sociale
   netwerken of microblogs zouden wat dat betreft geschikt zijn voor
   het bereiken van deze groep. Maar bedrijven willen ook weten wat 
   de mening is van de groep. Alfamoeders zijn vaker dan gemiddeld
   critici. Reacties van hen kunnen worden uitgelokt door ze in
   situaties te brengen waarin ze hun mening kunnen geven over
   producten of diensten.  

10 Je werkt voor een groot bedrijf en je bent ervan overtuigd dat het
  een goed idee is als het bedrijf zich presenteert op social media.
  Je krijgt een kans om met vier personen te spreken over dit idee: de
  baas van het bedrijf, het hoofd van de afdeling informatietechnologie 
  (computers), het hoofd van de afdeling marketing en het hoofd van
  personeelszaken. Welke van de vier zou je willen spreken over jouw
  idee? Je mag meerdere personen kiezen. Geef een motivatie voor jouw
  keuze(s).

  Je wil met alle vier personen spreken. De baas is van groot belang
  omdat het lastig is om social media in te voeren in een bedrijf als
  de baas er niet achterstaat. Voor het gebruik van social media kan
  extra hardware of extra software nodig zijn, iets waar de afdeling 
  informatietechnologie voor moet zorgen vandaar het contact met het 
  hoofd van die afdeling. En social media zijn geschikt voor marketing 
  en voor het werven van personeel, vandaar het gesprek met de andere 
  twee diensthoofden.